کلینیک گفتاردرمانی ایران با بهره گیری از مجهز ترین نرم افزارهای تخصصی و کادر زبده از سال 1383 تا کنون سابقه فعالیت در زمینه اختلالات تکلمی و گفتاری را دارا میباشد
فعالیت این بخش زیر نظر پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان میباشد . مدت زمان هر جلسه آموزشی 45 دقیقه و به صورت انفرادی انجام میگیرد
.درمان اختلالات گفتاری زیر در حیطه فعالیت این مركز میباشد:
علتهای متفاوتی میتوانند در بروز هنجارهای گفتار و زبان مؤثر باشند. در اینجا در حد ممكن سعی میشود كه انواع مختلف مراجعین گفتار درمانی با توضیح مختصر پیرامون هر یك ذكر شود.
1. تأخیر رشد گفتار و زبان
طی نمودنمراحل رشد در سنین خاصی انجام میشود. هر گاه كودكی در سن به خصوصی به مراحل رشد مربوط نرسد، این مسئله به عنوان تأخیر رشد تعبیر میگردد.
مراحل مختلف رشد زبان و گفتار ممكن است به دلایل مختلفی با تأخیر مواجه گردد. مثلاً: كودكی كه در یك محیط ساكت بزرگ میشود از تحریكات كلامی لازم برای الگو سازی و تقلید محروم است و رشد زبان در وی ممكن است به تأخیر افتد. مثال دیگر، كودكان عقبمانده ذهنی هستند. از علل دیگر وجود محیط دو زبانه است. بیماران مبتلا به تأخیر رشد گفتار و زبان، بیشترین درصد مراجعین گفتار درمانی را به خود اختصاص میدهند.
2. زبان ـ پریشی
هر گاه زبان در اثر ضایعه مغزی دستخوش آسیب گردد و در این مورد مشكل گفتار زبان پریشی نامیده میشود. ضایعه مغزی ممكن است قبل از تولد یا از بدو تولید ایجاد شود كه در این صورت عارضه حاصله زبان پریشی دوران رشد نامیده میشود. اما اگر ضایعه مغزی پس از دوران زبانآموزی ایجاد شود، آن را زبان پریشی اكتسابی مینامیم كه این دو عارضه متفاوت بوده، روشهای درمانی جداگانهای را میطلبد. زیرا در نوع اول باید با روشهای برنامهریزی شده زبان را به شخص آموزش داد ولی در نوع دوم باید بازآموزی الگوهای زبانی را داشته باشیم زبان پریشی ممكن است دركی، بیانی و یا مختلط باشد. در نوع دركی یا حسی، بیمار با وجود آن كه گفتههای دیگران را میشنود، قادر به فهم محتوای گفتار آنان نیست. پس دستورات كلامی را غلط انجام میهد و به خطاهای گفتاری خود نیز وقوف ندارد. گفتارش روان، اما پر از خطاهای زبانی و خالی از محتواست. در این نوع زبان پریشی مراكز زبان مغز آسیب دیدهاند.
در نوع زبان پریشی بیانی، بیمار قادر به تولید صداهای گفتاری نیست و گفتارش عالی از روانی است. در واقع نمیتواند حرف بزند هر چند كه گفتههای دیگران را تا حدی میفهمد و به خطاهای خودش واقف است. در این نوع زبان پریشی مراكز بیانی تولید زبان در مغز آسیب دیدهاند. در این نوع معمولاً به طور توأم فلج نیمه راست بدن نیز مشاهده میشود. گاهی وسعت ضایعه بیشتر بوده به طوری كه هم مراكز دركی و هم مراكز بیانی صدمه میبینند كه در این صورت زبان پریشی مختلط نامیده میشود.
3. گرفتگی صدا
گروهی از مراجعین گفتار درمانی افرادی هستند كه صدایشان به دلایل مختلفی دستخوش آسیب شده است و طیف وسیعی را در بر میگیرد. گروهی از این بیماران آنهایی هستند كه به دلیل استفاده نادرست در فشار آوردن بر تار صوتی و زیاد حرف زدن، تارهای صوتیشان ضخیم میشود و یا زدگیهایی روی آن تشكیل میگردد. در نتیجه صدایشان دچار گرفتگی میشود. از جمله علل دیگر: عوامل روانی، فلج اعصاب حنجرهای و… را میتوان ذكر كرد.
4. لكنت
از اختلالات شایع گفتاری است. هر گونه تكرار، كشش، مكث و گیر در جریان گفتار كه سبب میشود گفتار از دید شنونده غیرطبیعی جلوه كند، لكنت نامیده میشود.
5. كودكان مبتلا به فلج مغزی
كودكانی هستند كه قبل از سه سال اول زندگی دچار ضایعه مغزی شده و فلج به صورتهای مختلفی در بدن آنها ایجاد میشود. كه گاه با فلج اندامهای گفتاری همراه است. و معمولاً آبریزش دهان را نیز دارند. اغلب صدای بم داشته، حجم تنفسیشان كم است.
6. كودكان مبتلا به شكاف كام و لب
گاهی در دوران جنینی، جوانههای مربوط به لب یا سقف دهان از طرفین بهم نمیرسد و بین آنها شكافی باقی میماند. این كودكان تحت عمل جراحی قرار گرفته، سپس گفتار درمانی میشوند.
7. اختلال تولیدی (بد تلفظ كردن صداها)
به نوعی اختلال گفتاری اطلاق میشود كه در آن صداهای گفتاری به صورت غلط و نادرست تولید میشود كه ممكن است به خاطر عدم هماهنگی در عملكرد عضله زبان، ایجاد شوند و یا ناشی از كمشنوایی و ضعف حسهای دهانی باشد. گفتار این افراد اغلب نامفهوم است و امكان دارد صداهای گفتاری را خراب تلفظ كنند، آنها را جانشین یكدیگر ساخته یا اینكه حذف كنند و گاه صدایی اضافه تولید كنند.
8. اختلال در خواندن
گروه دیگر از مراجعین گفتار درمانی كودكانی هستند كه در یادگیری و خواندن و نوشتن با مشكل روبرو میشوند. از آنجا كه زیربنای این اختلال با روندهای تشخیص شنیداری و ارتباط دادن شكل حروف با صداها مربوط است با روشهای گفتار درمانی بهبود مییابند.
{jcomments on}