مراحل رشدی حرکتی کودکان 0 تا 26 ماهه
- توضیحات
- حرکات درشت/ تحرک
بلند کردن سر (3 تا 4 ماهگی)، بلند کردن تنه در حال دمر (4 تا 6 ماهگی)، نشستن با تکیه بر دستها
بازی کردن (بالا و پائین تکان خوردن) در حالت ایستاده با حمایت والدین
غلتیدن از یک مکان به مکان دیگر
- حرکات ظریف/ دستکاری
رشد گرفتن صحیح اشیاء
استفاده از الگوهای گوناگون گرفتن
حفظ اشیاء با دست و به دهان بردن آنها
انتقال اشیاء از یک دست به دست دیگر
بررسی دقیق اشیاء با چشم
بازی با دستها در خط وسط
6 تا 12 ماهگی
- حرکات درشت/ تحرک
نشستن مستقل
غلتیدن از یک مکان به مکان دیگر
آمدن به وضعیت نشسته به صورت مستقل
چرخیدن در وضعیت نشسته
ایستادن با حمایت
بازی کردن در حالت ایستاده و تکیه بر یک چیز
چهار دست و پا رفتن در ابتدا بر روی شکم و سپس روی چهار اندام (10 ماهگی)
راه رفتن با گرفتن یک شخص یا چیز (12 ماهگی)
- حرکات ظریف/ دستکاری
در دهان گذاشتن وسایل بازی
دسترسی صحیح و مستقیم به وسایل بازی
بازی با وسایل بازی در خط وسط و انتقال آنها بین دستها
زدن اشیاء به یکدیگر برای ایجاد صدا
تکان دادن وسایل بازی در هوا
رها کردن وسایل بازی به داخل جعبه
غلتاندن توپ به سوی بزرگسالان
گرفتن اشیاء کوچک با نوک انگشتان
اشاره کردن به اشیاء با انگشت اشاره و استفاده از آن برای اکتشاف وسایل بازی
استفاده ناشیانه از اشیاء
12 تا 18 ماهگی
- حرکات درشت/ تحرک
نشستن روی صندلی کوچک
بازی کردن در حالت ایستاده
راه رفتن، به حالت چمباتمه نشستن و برداشتن اسباب بازی از روی زمین
بالا رفتن و نشستن روی صندلی بزرگسالان
پرتاب سریع و با قدرت توپ
کشیدن اسباب بازی حین راه رفتن
آغاز دویدن
بالا رفتن از پله ها حین گرفتن نرده یا دیوار با یک دست
هل دادن و کشیدن جعبه یا وسایل بازی بزرگ روی زمین
- حرکات ظریف/ دستکاری
نگه داشتن مداد رنگی، خط خطی کردن
نگه داشتن دو اسباب بازی در یک یا دو دست
رها کردن اسباب بازی به داخل جعبه، حتی جعبه کوچک
روی هم قرار دادن مکعبها و جا دادن وسایل بازی در جای مربوط به خود (قرار دادن تکه ها روی صفحه)
تلاش برای ساخت پازل
باز و بسته کردن جعبه وسایل بازی
استفاده از دو دست حین بازی، با یک دست شئ را نگه می دارد و با دست دیگر آنرا دستکاری می کند.
18 تا 26 ماهگی
- حرکات درشت/ تحرک
دویدن، چمباتمه زدن و بالا رفتن از وسایل
حرکت با وسایل راندنی بدون استفاده از پا (مثلا ماشین کودکان)
شوت کردن توپ به سمت جلو
پرتاب توپ به سوی هدفهای بزرگ
پرش با دو پا
بالا و پائین رفتن از پله ها
- حرکات ظریف/ دستکاری آنآـ
تکمیل چهار تا پنج قطعه از پازل
ساخت برج (مثلا با چهار مکعب)
نگه داشتن مداد رنگی با نوک انگشتان و کشیدن شکلهای ساده (خطوط صاف یا مدور)
نخ کردن دانه های تسبیح
آغاز استفاده از ابزار ساده (برای مثال چکش پلاستیکی)
مشارکت در تکالیف چند بخشی
ورق زدن کتاب
واژه های کلیدی: کودکان 0 تا 6 ماهه چه مهارتهایی باید داشته باشند
گردآوری:مصطفی بنائی کارشناس کاردرمانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید